Venöz Yetmezlik nedir? Varis Tedavisi nasıl yapılır?

Varikoz damarlar bükülmüş ve şişmiş damarlardır; hemen derinin altında koyu mavi veya mor renkte görünür.

Varisli damarlar bacakta yaygındır ve ince çizgiler, ağlar veya dallar şeklinde görülebilmektedir.

Düzgün çalışmayan damarlardaki zayıf valfler nedeniyle olur. Kalbe kadar akan kan yerine damarlarda toplanır.

Kadınların varis geliştirme olasılığı daha yüksektir.

Yaşlandıkça varisli damarlara sahip olma şansınız o kadar artar, çünkü yaşlanma damarların zayıflamasına veya hasar görmesine neden olur. Kalıtım aynı zamanda varis gelişimi için risk faktörüdür, eğer ailenin bazı üyelerinde varisli damarlar varsa, buna sahip olmak için daha fazla fırsatınız olacaktır.

Fazla kilolu olmak ve ayakta durmak ya da uzun süre oturmak aynı zamanda alt vücut damarlarına, damarlardaki kapakçıkların zarar görebileceği ya da damar duvarlarının zayıflayabileceği baskıyı eklediği için varis gelişme şansını da artırır.

Varis Semptomlar ve Şikayetler
Varisli kişilerde bacaklarda ağrılı, ağrılı ve rahatsızlık hissedilebilir. Ağrı, uzun süre oturduktan veya ayakta durduktan sonra daha da kötüleşir. Ayak bilekleri şişmiş ve varis etrafındaki alanda renk değişiklikleri var. Geceleri, genellikle bacaklarda bir kas krampı olur.

Teşhis ve Takip

Doktor fizik muayene yapacak ve öykü alacak. Normalde, kan akışını ve bacaklardaki damarların yapısını kontrol etmek için özellikle ayakta çeşitli manevralar ile bakılacak Dubleks Doppler Ultrason gibi tanı testi yapılır. Teşhisi ve tedaviyi aynı hekimin yapması tedavinin başarısını artıracak ve takiplerde tekrarlama ihtimalini azaltacaktır.

Lazer ve Köpük (skleroterapi) Tedavisi

Varisli damarlar kötüleştiğinde ağrının giderilmesi için medikal tedavi gereklidir. Doktor, ilk olarak kan dolaşımını iyileştirmek ve ağrı veya rahatsızlığı azaltmak için her gün kompresyon çorabı kullanmanızı önerir. Küçük varisli damarlar için, küçük varisli damarları tedavi etmek için skleroterapi uygulanabilir; varis görünümünü azaltmak için damara bir çözelti enjekte etmeyi içerir. Bazı durumlarda, ısıyı damarların içindeki duvarlara zarar vermek ve bacaklardaki damarları kapatmak için minimal invaziv bir tedavi olan lazer veya radyofrekans ablasyonu yapılır. Bacaklardaki varisli damarları çıkarmak için minifilebotomi de yapılabilir.
Önleme
Düzenli egzersiz yapmak ve diyetinizi kontrol etmek de dahil olmak üzere kan dolaşımını iyileştirmenin ve varis geliştirme riskinizi azaltmanın bazı yolları vardır. Yüksek topuklu ayakkabılardan ve düzenli olarak oturma veya ayakta durma pozisyonunu değiştirmekten kaçının.

Varis ile ilgili sıkça sorulan sorular:

Varis neden oluşur?

Toplar damarların kapak yapısı bozulur. Genişlemeye başlarsa onarılamaz. Bacaklarda ağrı, şişlik ve kramp da eşlik edebilir.

Kaç tip varis vardır?

Boyutlarına ve şekillerine göre 3 tipi vardır; kılcal, damar yumağı ince varisler ve kalın ciltten kabarık varisler

Varise yatkınlık olur mu?

Genetik (ırsiyet),cinsiyet (kadın olmak), ayakta fazla durmak, ağır kaldırmak, hareketsiz kalmak

Varis tedavisi olmazsam ne olur?

• Varis tedavi edilmezse giderek ilerler ve yaşam kalitesini düşürür. Varis ilerlerse ayak bileğinde yaralar açılabilir.